Scroll to Top Icon

Livestreaming: Hur du räddar ditt företag från COVID-19

Covid 19 har skapat ett enormt skifte från offline till online. Det ser ut som att Covid 19 kommer vara kvar ett tag - lär dig hur du kan ta ditt företag online med livestreaming.
Livestreaming: Hur du räddar ditt företag från COVID-19

Låt oss vara ärliga. 2020 var inte ett bra år.

WHO förklarade officiellt COVID-19 som en pandemi in mars och livet har inte varit detsamma sedan dess.

Ingen har undkommit att känna av effekten av pandemin, men om ditt företag är beroende av fysiska besökare, kan du känna dig särskilt påverkad av karantäner och restrikioner.

Tyvärr är pandemin inte över ännu.

Även om hopp har uppstått i och med de nyutvecklade vaccinerna mot coronaviruset, är pandemin långt ifrån över. Experter säger att pandemin kanske inte är över förrän 2022 och de beteendeförändringar som är förknippade med pandemin kan pågå i åratal efter...

Hårda restriktoner har lett till en avmattning av ekonomier runt om i världen, vilket har lett till att företag stängs ner och arbetslösheten har ökat. Studier visar att 84% av småföretagare har påverkats ekonomiskt.

Så vad kan du göra för att rädda ditt företag?

Gå online med ditt företag. Det bästa sättet att rädda ditt företag och anpassa sig till den förändrade miljö som orsakas av pandemin är att gå online. Fler och fler konsumenter vänder sig online för att uppfylla sina shoppingbehov och online-shopping har ökat i nästan alla produktkategorier.  

Denna förändring i konsumentbeteende är inte kortsiktig. Pandemin har påskyndat en redan pågående konsumentrörelse, nämligen att handla online snarare än att handla i fysiska butiker. Även dagligvaruhandeln rör sig mot onlineförsäljning, som ökat med 53% år 2020.

Det innebär att lansera ditt företag online inte bara kommer att gynna dig nu, utan också gör dig förberedd för den digitaliserade framtiden som väntar.

Den här artikeln visar vi hur du använder Streampal för att lansera ditt företag online och gå live!

Fördelar med livestreaming

Det finns många fördelar med att använda livestreaming för att ta ditt företag online. För att nämna ett par exempel:

  • Bredare publik: Konsumenter som inte bor i närheten av dig kan nu komma åt din butik
  • Kostnadsbesparingar: Du behöver inte oroa dig för höga kostnader, t.ex. hyra för din lokal
  • Socialt ansvar: Sätt dina konsumenters och anställdas hälsa och säkerhet först

Med livestreaming kan du ansluta till människor över hela världen och öka din exponering som aldrig tidigare.

Traditionellt har livestreaming varit dominerat av e-sport men 2020 har visat att det inte finns några gränser för vem som kan använda livestreaming. Institutioner som Stockholms universitet har använt livestreaming för evenemang, kyrkor har streamat mässor, och installationen av Amerikas 46:e president kommer att sändas via livestreaming.

Men streaming är inte bara för stora institutioner. Yogalärare, fitnessinstruktörer, musiker, innehållsskapare är, för att bara nämna några, bland dem som har tagit sin verksamhet online.

Så hur kommer du igång?

Fortsätt läsa för att ta reda på de enkla stegen för att lansera ditt företag online.

Lansera ditt företag

OTT-plattformar (over-the-top) gör det möjligt för dig att nå en bred publik och erbjuder öppenhet då du vet exakt vem din publik är. Om du inte känner till termen OTT-plattformar, tänk Netflix. För mer information, se här.

Streampal  är en OTT-plattform som låter dig lansera ditt företag online genom de enkla stegen som beskrivs nedan!

Steg 1: Registrering

Registrera dig på Streampal genom att kontakta oss här eller genom att starta en 14-dagars gratis testperiod. Skapa din sida för att börja ladda upp ditt innehåll.

Steg 2: Ladda upp

Steg två är att se till att du har innehåll att ladda upp. För att livestreama ditt innehåll behöver du utrustning och programvara.

Det finns fyra viktiga verktyg för att börja din resa mot livestreaming.

Först och främst behöver du en stabil internetanslutning. Detta är steg ett för att tillhandahålla högkvalitativ streaming genom att se till att din stream inte fryser fast, buffras eller plötsligt slutar.

För det andra behöver du en video- och ljudkälla. Detta inkluderar allt från din smartphone till en professionell kamera. För streamingändamål bör din kamera ha minst fem megapixlar för att säkerställa hög kvalitet.

I likhet med video kan ljudkällor sträcka sig från den inbyggda mikrofonen i din telefon eller dator till en extern mikrofon.

Du kan också välja att investera i extra produkter för att optimera din streaminguppsättning. Beroende på din streamingtjänst kan det vara värt att investera i ett stativ för att montera din enhet, samt en ljusring för att säkerställa att din stream har optimal belysning!

Ju bättre kvalitet på din livestream, desto större sannolikhet för att du lockar potentiella kunder. Försök att överväga detta när du börjar med din livestreaming - att investera i kvalitet kommer att löna sig i det långa loppet!

Steg 3: Sätt ditt pris

Sätt ditt pris för din tjänst. Det finns två huvudsakliga sätt att avgöra prissättning för livestreaming; pay-per-view (PPV) och prenumeration. Du kan läsa mer om prissättning av video-on-demand-tjänster här.

Prenumerationsbaserad prissättning tillåter konsumenter att betala ett månadspris som ger dem obegränsad tillgång till din webbplats och dina livestreamar. Prenumerationsbaserad prissättning låter dig ha en förutsägbar intäktskälla varje månad och minskar kundbortfall eftersom det är mer sannolikt att konsumenterna återvänder till din webbplats.

Pay-per-view gör det möjligt för tittare att titta på videoinnehåll mot en engångsavgift. Detta kan vara ett bra sätt att introducera ditt innehåll eftersom det kräver ett lägre engagemang än att prenumerera. Pay-per-view är utmärkt för att locka tillfälliga tittare eller om du tillhandahåller en stream av en exklusiv händelse.

Om du till exempel är en fitnessinstruktör kan du:

  • Ta betalt per video (som att delta i en fysisk klass)
  • Ta en prenumerationsavgift (som att delta i en kurs) När du har valt din föredragna prissättningsmetod kan du börja anpassa din sida

Steg 4: Anpassning

Dags att anpassa din sida. Tänk på vilken typ av färger du tycker matchar ditt varumärke och hur du vill uppfattas. För att hjälpa dig på vägen har vi skapat snygga teman för att inspirera och engagera dina användare.

Låt kreativiteten flöda genom att experimentera med våra olika färger och visuella innehåll utan att behöva oroa dig för någon backend-kodning.

Det är viktigt att din sida är lätt att navigera på. Försök att vara så tydlig som möjligt för att hjälpa besökare att förstå:

  • Vem du är
  • Vad du erbjuder
  • Din prissättning

Detta hjälper potentiella kunder att veta vem du är och vad du gör, vilket gör dem mer benägna att interagera med din sida.

Steg 5: Marknadsföring

När du väl har din anpassade sida behöver du bara öka medvetenheten om din webbplats och tjänster. Detta kan göras genom att synas på flera marknadsföringskanaler för att säkerställa att du når så många potentiella kunder som möjligt. Detta inkluderar sändning via kanaler som:

  • Sociala medier
  • E-postlistor
  • Muntligen
  • Formulär

Målet är att se till att alla som kan vara intresserade av din tjänst blir medvetna om den. I din marknadsföring bör du inkludera fördelarna med att använda din tjänst för att vädja till så många som möjligt!

Steg 6: Samla in betalningar

Nu när du har slutfört stegen och lanserat din webbplats är du redo att gå live!

Allt som återstår är att slå på kameran och börja streama. Vi önskar dig lycka till!

Håll dig uppdaterad

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få de senaste insikterna, strategierna och kampanjerna direkt till din inkorg.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Starta din kostnadsfria 14-dagars provperiod med Streampal